- De grootste lampenwinkel van Europa
- Laagste prijsgarantie
- Voor 22:00 besteld, morgen gratis bezorgd
- Grote eigen voorraad
Veelgestelde vragen (97)
Bestellen
Hoe kan ik een bestelling plaatsen?
Een bestelling plaats je eenvoudig via onze website. Plaats de producten in de digitale winkelwagen via de oranje knop 'in winkelwagen'. Je opent vervolgens de winkelwagen en klikt op de oranje knop 'Verder met bestellen'. Nu kun je je gegevens invullen en kies je de gewenste bezorgdatum uit.
Wanneer je dit gedaan hebt, kies je de gewenste betaalmethode uit en ga je akkoord met onze voorwaarden. Onderaan de pagina klik je op de oranje knop 'Doorgaan met bestellen', vervolgens krijg je een overzicht van je bestelling te zien. Controleer hier goed je bestelling en het door jou ingevulde afleveradres. Daarna kun je de bestelling afronden en ga je door naar de betaalmethode die je eerder al hebt uitgekozen.
Heb je gekozen voor betaling via bankoverschrijving, dan ontvang je van ons een bevestiging van je bestelling met de factuur. Zodra we je betaling ontvangen hebben, wordt de bestelling verder afgehandeld.
Telefonisch bestellen is niet mogelijk.
Kan ik tijdens mijn bestelling een afwijkend factuuradres opgeven?
Tijdens het plaatsen van een bestelling kun je een factuuradres en een afleveradres invullen. Deze twee kunnen van elkaar afwijken.
Wat zijn de verzendkosten?
Wij verzenden alle bestellingen, die via de webwinkel geplaatst worden, gratis. Je bestelling wordt standaard verzonden via DPD of - indien het een zeer groot pakket betreft - met een andere vervoerder.
Kan ik mijn adresgegevens na het plaatsen van de bestelling nog wijzigen?
Wil je een afleveradres of factuuradres nog wijzigen na het plaatsen van een order?
Factuuradres wijzigen
Wanneer wij je betaling hebben verwerkt, is het wijzigen van het factuuradres niet meer mogelijk. Als je toch het factuuradres wilt wijzigen, dan heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van je herroepingsrecht. Indien je voor een betaling via bankoverschrijving hebt gekozen en je betaling nog niet verwerkt is, kan je factuuradres wel nog aangepast worden.
Afleveradres wijzigen
Wij kunnen het afleveradres alleen wijzigen wanneer het pakket nog niet bij de pakketdienst aangemeld is. In dat geval kun je ons het beste even bellen zodat wij het adres tijdig aan kunnen passen. Zie je via je klantpagina dat je pakket bij de pakketdienst aangemeld is? Dan kun je je adres alleen nog maar op de volgende manieren wijzigen:
DPD - op de dag van levering ontvang je een e-mail van DPD met daarin een verwacht levertijdvak. In deze e-mail vind je een link waarmee je je afleveradres kunt wijzigen.
Andere vervoerder - neem alsjeblieft telefonisch contact met ons op, zodat wij de vervoerder kunnen bellen om te vragen of het adres nog gewijzigd kan worden.
Kan ik als zakelijke klant bij jullie bestellen?
Als zakelijke klant ben je ook van harte welkom om bij ons te bestellen. Wij hanteren echter geen speciale inkoopprijzen of inkooprichtlijnen voor bedrijven. De bestel- en betalingsvoorwaarden van onze (web)winkel zijn gericht op particuliere klanten. Om deze reden en om privacyredenen kunnen wij je order helaas niet voor je invoeren. Daarom vragen wij je vriendelijk je order zelf te plaatsen via onze website. Mocht je vaker bij ons willen bestellen of wil je grote aantallen inkopen, stuur ons dan even een e-mail.
Krijg ik korting op een bestelling?
Wij hanteren vaste lage prijzen voor al onze artikelen. Daarnaast geven wij de laagste prijsgarantie. Om deze reden kunnen wij doorgaans geen korting aanbieden op bestellingen. Indien je een zeer groot aantal artikelen bij ons wilt bestellen en wilt weten of je korting kunt krijgen op je order, stuur dan een e-mail naar helpdesk@rietveldlicht.nl. Vermeld hierin de gewenste aantallen en artikelnummers. De Helpdesk zal daarna contact opnemen en aangeven of er een korting mogelijk is.
Betalen
Hoe kan ik mijn bestelling betalen?
Je bestelling, mits op voorraad, wordt meteen verzonden zodra we je betaling ontvangen hebben. Op rekening bestellen is niet mogelijk.
Je kunt betalen via Bancontact/Mister Cash, PayPal, creditcard of via bankoverschrijving. Bij betaling via Bancontact, creditcard of PayPal ontvangen wij je betaling vrijwel direct. In uitzonderlijke gevallen is er sprake van een vertraging bij Bancontact of PayPal. Artikelen worden voor je gereserveerd zodra wij je betaling hebben ontvangen. Wanneer je via bankoverschrijving betaalt, kan het dus enige tijd duren voordat wij je betaling hebben ontvangen en voordat de artikelen voor je gereserveerd zijn.
Hieronder vind je gedetailleerde informatie over de verschillende betaalmethodes:
Bancontact
Met Bancontact kunt je vertrouwd, veilig en gemakkelijk je aankopen afrekenen. Je rekent af in je vertrouwde internet betaalomgeving, op basis van specifieke beveiligingsmethodes van je eigen bank.
Bij het afrekenen van de bestelling kun je aangeven dat je met Bancontact wilt betalen. Klik dan op de Bancontact-betaalknop en selecteer je bank. Vervolgens word je doorgeleid naar je eigen bank waar de betaalopdracht voor je klaar staat. Je wordt door je bank gevraagd een aantal gegevens in te vullen en autoriseert de betaling. Het bedrag wordt direct van je betaalrekening afgeschreven en wij worden vervolgens geïnformeerd dat de bestelling is betaald. Zodra wij het bedrag hebben ontvangen, word je bestelling mit deze op voorraad is, aan u verzonden.
PayPal of creditcard
PayPal is een veilige en snelle manier om online te betalen. Als je geen PayPal account hebt, kun je in PayPal als gast met je creditcard betalen. Wanneer je via creditcard wilt betalen, word je dus automatisch doorgestuurd naar de website van PayPal. Daar klik je op de knop "betalen als gast". Je hoeft dan niet in te loggen bij PayPal. Je kunt je creditcardgegevens invoeren en de betaling afronden. Wanneer je wel een PayPal account hebt, kun je eenvoudig bij PayPal inloggen en de betaling voltooien. Je bent gratis en automatisch via PayPal verzekerd indien er niet zou worden geleverd. Je betaling wordt automatisch direct verwerkt.
Bankoverschrijving
Bij het afrekenen kun je kiezen voor de betaaloptie Bankoverschrijving. Je krijgt na het kiezen van betaling per bankoverschrijving een overzicht van het te betalen bedrag en een e-mail met de bestelgegevens en onze bankgegevens. Je kunt dan zelf een bankoverschrijving doen op een voor jou geschikt moment. N.b. een bankoverschrijving kan wel 2 werkdagen duren. Wanneer wij je betaling hebben ontvangen, stellen wij je hiervan op de hoogte per e-mail. In deze mail vind je een link naar een pagina waar je de gewenste bezorgdatum aan kunt geven.
Pas als het aankoopbedrag bij ons binnen is, verzenden wij de bestelling. Op rekening bestellen is niet mogelijk.
Waar vind ik mijn factuur?
Je ontvangt je factuur alleen digitaal. Nadat je je order geplaatst hebt, ontvang je de orderbevestiging per e-mail. De factuur is hier als bijlage toegevoegd. De factuur wordt niet per post gestuurd en wordt ook niet als pakbon bij je bestelling geleverd.
Wat is het bankrekeningnummer van Rietveld Licht?
Ons IBAN-nummer is NL22RABO0139850961.
Bic: RABONL2U.
Rabobank, Papendrecht, Nederland.
Wanneer je een bedrag naar onze rekening overmaakt, vergeet dan niet je ordernummer te vermelden.
Kan ik exclusief BTW bestellen?
Wanneer je als zakelijke klant tijdens je bestelling bij je factuuradres een BTW-nummer ingeeft, ontvang je een factuur exclusief BTW. Hierdoor wordt de levertijd van je order met ongeveer één werkdag verlengd omdat wij verplicht zijn om voor verzending van de order het ingevulde BTW-nummer op geldigheid te controleren.
Bezorgen
Krijg ik een Track & Trace e-mail van de pakketdienst?
Een standaard levering wordt verzorgd door DPD. Zeer grote pakketten worden soms door een andere vervoerder geleverd.
Bezorging door DPD: Met je orderbevestiging ontvang je een link naar de klantpagina, waarin ook de Track & Trace informatie staat. In de meeste gevallen ontvang je deze informatie ook van DPD zelf en een e-mail met een tijdsindicatie van de bezorging. In deze laatste e-mail van DPD kun je tot een half uur voor de geplande levertijd aangeven dat je het pakket liever op een andere datum wilt ontvangen of op een ander adres. Je kunt ook aangeven dat het pakket direct bij een Pickup Parcelshop moet worden geleverd óf dat het pakket bij je huis op een door jou aangegeven plaats mag worden neergezet. Rietveld Licht heeft geen inzage in de instructies die je aan DPD geeft en kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.
Kan ik een bezorgdatum uitkiezen?
Indien je via Bancontact of via Paypal/creditcard betaalt, kun je tijdens het bestelproces zelf een gewenste bezorgdatum uitkiezen. Als je via bankoverschrijving betaalt, kun je een bezorgdag kiezen nadat wij je betaling ontvangen en verwerkt hebben. Wanneer wij je betaling hebben ontvangen, krijg je hiervan een bevestiging. In deze e-mail vind je tevens een link naar een pagina waar je de gewenste bezorgdatum aan kunt geven.
Indien een artikel niet op voorraad is, ontvang je van ons een e-mail zodra het artikel wel weer op voorraad is en je bestelling klaarstaat om verzonden te worden. In die e-mail kun je een bezorgdag uitkiezen. We verzenden de bestellingen van maandag tot en met vrijdag.
Kan ik een bezorgtijd kiezen?
Het is helaas niet mogelijk om een dagdeel of tijdvak te kiezen voor de bezorging. Op de dag van de bezorging ontvang je normaal gesproken een e-mail van DPD (standaard bezorging) met een verwacht tijdvak voor de levering. Heb je deze e-mail niet ontvangen? Klik dan op de link in je klantpagina (zie orderbevestiging) daar wordt het tijdvak voor de levering ook aangegeven.
Hoe kan ik mijn pakket volgen?
Je kunt de pakket(ten) volgen via de Track & Tracepagina. Je vindt de link naar je Track & Tracepagina in de klantpagina. De klantpagina vind je door in je orderbevestiging op 'Klantpagina' te klikken.
Met welke vervoerder bezorgen jullie mijn bestelling?
Wij verzenden standaard bestellingen met DPD. Zeer grote bestellingen en lampen met zeer grote afmetingen worden door een andere vervoerder geleverd.
Wat gebeurt er als ik niet thuis aanwezig ben op het moment van levering?
Indien je niet op het afleveradres aanwezig bent bij de afleverpoging, kan de pakketbezorger ervoor kiezen het pakket bij een van de buren te leveren. In veel gevallen zal de pakketbezorger ervoor kiezen het pakket bij de dichtstbijzijnde Pickup Parcelshop te leveren. Je vindt het adres en de openingstijden van de desbetreffende Parcelshop op de Track & Tracepagina. Gedurende een week kun je het pakket daar ophalen. Neem dan wel een geldig legitimatiebewijs mee. Wordt het pakket niet binnen een week opgehaald, dan zal het pakket naar Rietveld Licht geretourneerd worden. Wij merken dit aan als een weigering en zullen de gemaakte verzendkosten per pakket in mindering brengen op de terugbetaling van het aankoopbedrag van je bestelling.
Kan ik een pakket bij een Pickup Parcelshop laten leveren?
Het is helaas niet mogelijk om je bestelling direct bij een Pickup Parcelshop te laten leveren. Je kunt dus ook niet het adres van een Pickup Parcelshop opgeven tijdens de bestelling. Geef tijdens het bestellen je eigen adres op. Je ontvangt op de dag van levering een e-mail van DPD waarmee je middels een link aan kunt geven dat je pakket bij een Parcelshop geleverd moet worden.
Ben je niet thuis tijdens een leverpoging van DPD? Dan zal de chauffeur er in de meeste gevallen voor kiezen het pakket bij een Pickup Parcelshop te leveren. Via de website van DPD kun je opzoeken waar de dichtstbijzijnde Pickup Parcelshop is. Echter, wij kunnen niet garanderen dat bij die Pickup Parcelshop je bestelling zal worden geleverd indien je niet aanwezig bent. De chauffeur kan ook kiezen voor een andere nabijgelegen Pickup Parcelshop. Dit is afhankelijk van de route van de chauffeur. Als je bestelling bij een Pickup Parcelshop is geleverd, kun je via je Track & Tracepagina zien bij welke Pickup Parcelshop je bestelling is geleverd. Je vindt daar ook het adres en de openingstijden.
Kan ik voor een zaterdaglevering kiezen?
Het is mogelijk om je bestelling op zaterdag te laten bezorgen. Tijdens het plaatsen van je bestelling kun je voor een zaterdaglevering kiezen. Je ontvangt in je orderbevestiging een link naar de klantpagina, waarin ook de Track & Trace informatie staat en een tijdvak van levering op de dag van bezorging.
Kan ik iets wijzigen in de levering van mijn pakket als het pakket al verzonden is?
Wanneer je order via DPD is verzonden, ontvang je op de dag van levering 's morgens een e-mail waarin het verwachte tijdstip van levering staat aangegeven. Door middel van deze e-mail kun je ook direct aan DPD wijzigingen doorgeven. De onderstaande aanpassingen zijn mogelijk:
1. Adreswijziging (het pakket zal dan de volgende werkdag pas aangeboden worden).
2. Wijziging van afleverdag.
3. Neerzettoestemming. Hiermee geef je DPD toestemming om het pakket bij je adres achter te laten op een door jou aangegeven betrouwbare plaats. Hiermee neem je de volledige verantwoordelijkheid voor het pakket over. Wanneer het pakket dus bijvoorbeeld wordt gestolen, zijn Rietveld Licht en DPD hier niet meer verantwoordelijk voor.
4. Levering bij een Pickup Parcelshop. In dit geval geef je aan dat het pakket bij de dichtstbijzijnde Parcelshop geleverd mag worden. Dit gebeurt de volgende werkdag.
Wanneer je bestelling met een andere vervoerder is verzonden, kunnen er op de afleverdatum helaas geen wijzigingen meer worden doorgegeven.
Kan een bestelling aan een postbusadres worden verzonden?
In verband met de grootte van de meeste van onze artikelen is het helaas niet mogelijk een bestelling op een postbusadres te leveren.
Naar welke landen levert Rietveld Licht?
Wij verzenden via onze (internationale) webwinkel naar Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en Tsjechië. Let op: verzending naar eilanden is niet mogelijk. Je kunt een bestelling naar een buitenlands adres plaatsen via onze internationale webwinkels, te vinden door middel van het vlaggetje rechts bovenaan in de webwinkel.
- Nederlandse webwinkel (alleen Nederlandse adressen)
- Belgische webwinkel (België, Luxemburg)
- Duitse webwinkel (Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk, Tsjechië)
Voor het verzenden van onze lampen via onze webwinkel worden geen verzendkosten berekend, ongeacht de ordergrootte.
Hoe plaats ik een order die naar het buitenland verzonden moet worden?
Het is mogelijk een bestelling met verzending naar een buitenlands adres te plaatsen via onze internationale webwinkels. Je vindt deze door middel van het vlaggetje rechts bovenaan in de webwinkel. Verzending is alleen mogelijk naar Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en Tsjechië. Let op: verzending naar eilanden is niet mogelijk.
- Nederlandse webwinkel (alleen Nederlandse adressen)
- Belgische webwinkel (België, Luxemburg)
- Duitse webwinkel (Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk, Tsjechië)
Mijn pakket is zoek, wat nu?
Indien op de Track & Tracepagina staat dat je pakket geleverd is maar je niets ontvangen hebt, verzoeken wij je contact op te nemen met onze helpdesk. Wij zullen dan een onderzoek opstarten. Hiervoor vragen wij je een verklaring in te vullen en te ondertekenen waarin je aangeeft het pakket niet te hebben ontvangen. Zodra wij deze verklaring volledig ingevuld retour hebben ontvangen, zullen wij ervoor zorgen dat je pakket alsnog zo spoedig mogelijk wordt bezorgd of opnieuw naar je wordt verzonden.
Ik heb een opmerking of vraag over de levering door de pakketdienst. Waar kan ik terecht?
Wanneer je een opmerking of vraag over de levering door de pakketdienst hebt, kun je contact met ons opnemen. Wij zullen je vraag of opmerking doorzetten naar de pakketdienst en - indien nodig - meewerken aan een oplossing van het probleem.
Rietveld Licht kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige geleden schade als gevolg van onvoorziene omstandigheden of fouten tijdens het transport door de pakketdienst of ten tijde van de levering door de pakketdienst. Bijvoorbeeld als er kosten zijn ontstaan doordat je een elektricien hebt ingehuurd op de verwachte leverdatum en het pakket wordt niet op tijd geleverd. Indien je bestelling beschadigd geleverd wordt, zijn wij hier natuurlijk wel aansprakelijk voor.
Contact / bedrijfsgegevens
Wat is jullie telefoonnummer?
Je kunt ons telefonisch bereiken op: (0031) (0)78 615 44 15
Wat is jullie e-mailadres
Ons e-mailadres is: helpdesk@rietveldlicht.nl
Wat is het adres van de showroom?
Rietveld Licht
Leeghwaterstraat 75
3364 AE Sliedrecht
Wat is het retouradres?
AVA - Rietveld
Lelystraat 124
3364 AJ Sliedrecht
Wat is het adres van de Outlet?
Lelystraat 120
3364 AJ Sliedrecht
Kamer van koophandel en BTW
Rietveld Licht B.V.
K.v.K. 82365490
BTW nr. NL862436734B01 (Nederland)
Duurzaamheid bij Rietveld Licht
Duurzaamheid bij Rietveld Licht
Afbeeldingen en beschrijving van onze producten:
Om je bij je keuze uit ons assortiment te helpen, hechten wij veel waarde aan het fotograferen en beschrijven van onze artikelen. Bijna alle foto’s worden door onze twee huisfotografen in onze eigen fotostudio gemaakt. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de productbeschrijvingen. In de tekst worden alle interessante punten van de lamp beschreven en daaronder vind je alle specificaties en toebehoren, zoals bijvoorbeeld de geschikte lichtbronnen. Op deze manier hopen wij je te helpen met het maken van een goede keuze en tevens het aantal retourzendingen tot een minimum te beperken.
Ons serviceteam is 5 dagen per week voor jou bereikbaar:
Mocht je bij je keuze hulp nodig hebben, dan staat ons serviceteam - van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur - voor je klaar. Ons vakbekwame team beantwoordt graag al je vragen om je bij het maken van de juiste keuze te helpen.
Wij leggen je graag uit waarom je bij ons geen verzendkosten maar - bij een eventuele retourzending - de retourkosten wel zelf betaalt:
Het lichtvaardig heen en weer verzenden van artikelen is slecht voor onze leefomgeving. We hebben voor deze retourprocedure gekozen om het aantal multiple choice bestellingen tot een minimum te beperken. Wij hebben gemerkt dat het aantal multiple choice bestellingen aanzienlijk toeneemt wanneer wij naast gratis verzending ook gratis retourneren aanbieden. Voor de producten die wij verkopen is het niet bevorderlijk indien deze meerdere keren heen en weer worden gestuurd, omdat de artikelen dan - ondanks een goede verpakking - daaronder lijden.
Het is ook mogelijk om de bestelling in onze winkel in Sliedrecht terug te brengen. Dit kan alleen tijdens de openingstijden van de winkel.
We hebben een eigen werkplaats voor reparaties:
We hebben een eigen werkplaats met vakbekwame medewerkers die onze lampen repareren. In de loop der jaren hebben we een groot magazijn met een ruime voorraad losse onderdelen opgebouwd. Waar mogelijk zullen we een artikel proberen te repareren. Een gerepareerd artikel krijgt weer een tweede kans in onze outlet winkel in Sliedrecht.
Daarnaast houden we bij het ontwerpen van nieuwe lampen er zo veel mogelijk rekening mee dat de klant zelf bijvoorbeeld de lichtbron kan vervangen.
Hoe wij omgaan met geretourneerde artikelen:
Indien je een artikel aan ons retourneert, wordt het door onze retourafdeling zorgvuldig gecontroleerd. Een artikel dat is geretourneerd omdat het bijvoorbeeld te groot, te klein, per ongeluk besteld of de kleur past niet in het interieur, wordt na controle naar ons verzendmagazijn teruggebracht. Deze artikelen zijn niet beschadigd of gebruikt.
Een artikel dat wordt geretourneerd omdat het een cosmetisch defect heeft of waarvan de verpakking ernstig is beschadigd, krijgt een tweede kans in onze outlet winkel in Sliedrecht en wordt niet naar onze klanten verzonden.
Een bewuste keuze van verpakkingsmaterialen:
Ook bij het verpakken van de lampen komt veel kijken. Een goede verpakking zorgt ervoor dat de artikelen in goede staat bij jou aankomen. Om het gebruik van plastic te verminderen, vullen we onze overdozen niet meer op met plastic luchtkussens. Ook bekijken we waar we bij nieuwe leveringen van onze artikelen het piepschuim in de dozen kunnen verminderen of zelfs kunnen weglaten. Bij een aantal artikelen zijn we om die reden overgegaan tot het omwikkelen met vloeipapier.
Garantie
Hoe lang is de garantietermijn?
Je hebt - vanaf de dag dat je je bestelling hebt ontvangen - twee jaar garantie op je aankoop. Op LED lichtbronnen bieden wij je ook twee jaar garantie. Bij vervangingen onder garantie blijft de oorspronkelijke aankoopdatum bepalend voor de garantietermijn.
Wat zijn de garantievoorwaarden van Rietveld Licht?
Rietveld Licht garandeert dat elk door haar geleverd verlichtingsarmatuur voldoet aan normale eisen van deugdelijkheid en bruikbaarheid en aan bestaande overheidsvoorschriften. Als bij normaal - met de bestemming corresponderend gebruik - gebreken optreden in of aan het artikel, worden die door Rietveld Licht binnen de garantieperiode kosteloos hersteld.
Op de garantie kan geen aanspraak gemaakt worden als het defect is veroorzaakt door:
- veranderingen in of aan het artikel die door jou of derden zijn aangebracht,
- onoordeelkundig gebruik of enig ander gebruik dan waarvoor het artikel is bedoeld,
- beschadiging door opzet of grove onachtzaamheid,
- van buiten komend onheil zoals blikseminslag, blikseminductie etc.,
- oververhitting door gebruik van een te hoog wattage gloei- of halogeenlamp,
- blootstelling aan vochtigheid, extreme warmte of zonlicht of extreme koude,
- schade aan buitenlampen ontstaan door buitengewone of extreme weersomstandigheden.
Ook gevolgschade veroorzaakt door het defect gaan of zijn van het artikel valt niet onder de garantie.
Omdat onze producten voortdurend in ontwikkeling zijn en worden vernieuwd of verbeterd, kan het voorkomen dat wanneer een product onder garantie vervangen moet worden, het vervangende product afwijkt van het product dat je had. Indien je meerdere exemplaren van een product hebt gekocht, zal alleen het product dat defect is indien nodig onder garantie worden vervangen. Het afwijken van het vervangende product kan geen reden zijn om ook de andere exemplaren op onze kosten te vervangen of aan te passen.
Waar heb ik geen garantie op?
Er kan geen aanspraak op garantie gedaan worden als het defect is veroorzaakt door:
- veranderingen in of aan het artikel die door jou of derden zijn aangebracht,
- onoordeelkundig gebruik of enig ander gebruik dan waarvoor het artikel is bedoeld,
- beschadiging door opzet of grove onachtzaamheid,
- van buiten komend onheil zoals blikseminslag, blikseminductie etc,
- buitengewone of extreme weersomstandigheden,
- oververhitting door gebruik van een te hoog wattage gloei- of halogeenlamp,
- blootstelling aan vochtigheid, extreme warmte of zonlicht of extreme koude,
Glaswerk en meegeleverde batterijen vallen niet onder de garantie.
Indirecte kosten, veroorzaakt door het buiten bedrijf zijn van het defecte artikel of het moeten verwijderen en weer moeten aanbrengen door jou of door derden, komen niet voor vergoeding in aanmerking.
Ik heb een probleem, wie kan mij helpen?
Indien je een probleem hebt met een product of je hebt misschien een vraag over een artikel, neem dan contact op met onze helpdesk. Zij hebben veel productkennis en kijken graag met je mee naar een oplossing.
Je kunt de helpdesk per mail (helpdesk@rietveldlicht.nl) en per telefoon (+31)(0)78-6154415) bereiken. Telefonisch zijn wij van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 uur en 17:00 uur bereikbaar, behalve op nationale feestdagen.
Voor wiens rekening zijn de extra kosten die zijn ontstaan door het defect zijn van een product?
Indirecte kosten, veroorzaakt door het buiten bedrijf zijn van een defect artikel of het moeten verwijderen en weer moeten aanbrengen door jou of door derden, komen niet voor vergoeding in aanmerking.
Is Rietveld Licht aansprakelijk voor gevolgschade van kortsluiting?
Een sluiting of een volledige kortsluiting in een elektrisch apparaat zoals een lamp veroorzaakt geen kortstondige spanningspiek maar juist een kortstondige spanningsdaling. Omdat bij een lage weerstand* kortstondig een veel grotere stroom gaat vloeien schakelt de zekeringsautomaat of smeltveiligheid direct uit. Door de veel grotere stroom die kortstondig vloeit, voordat de zekering doorsmelt, daalt de spanning zeer sterk tot een fractie van de nominale waarde. Dit veiligheidsproces heeft geen invloed op andere apparaten in huis of zelfs dezelfde wandcontactdoos en is uitsluitend een proces tussen het defecte artikel en de zekering in de meterkast en kan dan ook geen schade aanrichten aan andere elektrische apparaten.
*Een lagere weerstand dan normaal noemt men een sluiting en een heel lage weerstand of (hoegenaamd) geen weerstand noemt men een kortsluiting.
Levertijd & Voorraad
Hoe snel kan mijn voorradige order geleverd worden?
Indien we je bestelling en betaling voor 22.00 uur via onze Belgische webwinkel ontvangen, wordt de bestelling de volgende werkdag bij je aangeboden.
Waar kan ik zien wat de levertijd van een artikel is?
Op onze website wordt bij alle artikelen op de productpagina vermeld of het artikel op voorraad is of niet. Als een artikel niet voorradig is, zal bij artikelen van ons eigen merk Lumidora de verwachte levertijd op de productpagina worden aangegeven. Wanneer je een artikel in je winkelmandje plaatst, staat de verwachte levertijd daar nogmaals aangegeven.
De levertijd van mijn bestelde artikel is opgeschoven, wat nu?
Wanneer een artikel is uitverkocht, geven wij op onze website steeds zo actueel mogelijk de verwachte levertijd weer. Dit doen wij in voortdurend overleg met onze fabrikanten. Het is echter mogelijk dat levertijden uitlopen door omstandigheden waar wij helaas geen grip op hebben. Wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Wel hebben wij de plicht je zo accuraat mogelijke informatie te geven. Deze informatie vind je op onze website.
Wat gebeurt er als het door mij bestelde product uitverkocht is?
Indien een besteld product onverhoopt uitverkocht en niet meer na te leveren is, vervalt de koopovereenkomst. Alle gemelde of vermelde leveringstermijnen zijn slechts een indicatie en kunnen dan ook niet leiden tot enig recht of tot enige aansprakelijkheid.
Ik kan niet het gewenste aantal artikelen selecteren, wat nu?
Wanneer je niet het gewenste aantal artikelen kunt selecteren, betekent dit dat er nog maar een beperkt aantal van dit artikel op voorraad is. Het aantal dat je nog wel kunt selecteren betreft de laatste exemplaren van dit artikel. Dit is het geval bij artikelen die uit ons assortiment gaan en niet meer nabesteld kunnen worden.
Het artikel is niet (voldoende) op voorraad. Kan ik het al wel bestellen?
Wanneer een artikel tijdelijk niet op voorraad is, wordt onderscheid gemaakt tussen
A. Artikelen van ons eigen merk Lumidora - bij het artikel staat vermeld wat de verwachte levertijd of leverdatum is. Het is mogelijk om het artikel alvast te bestellen. Zodra we je bestelling en betaling ontvangen hebben, wordt een lamp van de nieuwe levering meteen voor je gereserveerd. Zodra het artikel weer op voorraad is, ontvang je een e-mail waarin je een gewenste leverdatum kunt kiezen.
Indien je een artikel dat niet op voorraad is nog niet wilt bestellen, kun je ook je e-mailadres invullen in het desbetreffende vakje op de website ("Op de hoogte blijven?"). Het artikel wordt dan niet voor je gereserveerd maar je ontvangt dan een e-mail zodra het artikel weer op voorraad is en vervolgens kun je de bestelling eventueel via de webshop plaatsen. Hou er alsjeblieft wel rekening mee dat wij niet altijd grote aantallen van artikelen bestellen en dat het dus mogelijk is dat een artikel snel weer uitverkocht is.
B. Artikelen van externe leveranciers - bij het artikel staat geen verwachte leverdatum vermeld. Wij zijn hierin afhankelijk van de leverancier en kunnen daarom geen betrouwbare indicatie van de levertermijn geven. Je kunt het artikel pas bestellen wanneer het weer op voorraad is.
Waarom is de levertermijn van mijn bestelling gewijzigd?
Door onvoorziene omstandigheden tijdens het productieproces of tijdens het transport van de fabrikant naar ons magazijn kan het helaas voorkomen dat er vertraging ontstaat in de levering van producten. Wij proberen onze klanten altijd zo goed mogelijk op de hoogte te houden van eventuele vertragingen.
Alle gemelde of vermelde leveringstermijnen zijn slechts een indicatie en kunnen dan ook niet leiden tot enig recht of aansprakelijkheid.
Retourneren & Annuleren
Hoe kan ik een artikel retourneren?
Wanneer een artikel niet aan je wensen voldoet, mag je het binnen 30 dagen na ontvangst retourneren. Je kiest zelf een vervoerder en verzorgt het label zelf.
Stap 1.
Zorg dat ieder artikel in je retourzending aan de volgende eisen voldoet:
- De leverdatum van het artikel is maximaal 30 dagen geleden.
- Het artikel zit in de originele verpakking zoals je het van ons ontvangen hebt.
- De verpakking van het artikel mag niet beschreven zijn.
Stap 2.
Om ieder pakket goed te kunnen verwerken, vragen we ons retourformulier ingevuld in de doos mee te sturen: retourformulier.
Heb je geen printer dan voldoet ook een geschreven briefje met jouw gegevens en je ordernummer. We verzoeken je pakketten die apart verzonden zijn niet aan elkaar te plakken, bij de vervoerders gaat dit namelijk niet goed.
Stap 3.
Adresseer de retourzending aan:
AVA - Rietveld
Lelystraat 124
3364 AJ Sliedrecht
Stuur je zending naar ons retouradres en niet naar een pakketpunt.
Stap 4.
Kies een pakketdienst naar keuze. Je verzorgt en betaalt zelf een retourlabel.
Bewaar je verzendbewijs tot je van ons een retourbevestiging hebt ontvangen waaruit blijkt dat het pakket bij ons is aangekomen.
Het is ook mogelijk om de bestelling in onze winkel in Sliedrecht terug te brengen. Dit kan alleen tijdens de openingstijden van de winkel.
Stap 5.
Wanneer je retourzending bij ons is aangekomen, zal deze zo snel mogelijk - echter uiterlijk binnen twee weken - verwerkt worden. Je ontvangt een e-mail van ons wanneer je retourzending verwerkt is.
Binnen welke termijn kan ik een artikel retourneren?
Het is mogelijk om artikelen te retourneren wanneer deze niet aan je verwachtingen voldoen. De artikelen dienen binnen de zichttermijn van 30 dagen geretourneerd te worden.
Welke gegevens of documenten moet ik toevoegen aan mijn retourzending?
Voor een voorspoedige afhandeling van je retour is het belangrijk dat je een ingevuld retourformulier aan je retourzending toevoegt.
Indien je geen printer hebt, schrijf dan je naam, adres en ordernummer op een briefje en stop dit in elk pakket.
Met welke pakketdienst kan ik artikelen retourneren?
Voor het retourneren kun je gebruik maken van een pakketdienst naar keuze. Je verzorgt en betaalt zelf een retourlabel.
Wat is het retouradres van Rietveld Licht?
Ons retouradres is:
AVA - Rietveld
Lelystraat 124
3364 AJ Sliedrecht
Mag ik een order retour brengen in de showroom in Sliedrecht?
Je mag je bestelling of een deel daarvan ook - tijdens de openingstijden - in onze showroom in Sliedrecht terugbrengen. De retourvoorwaarden die gelden voor het retour zenden van een bestelling, gelden ook voor het terugbrengen in de showroom. Wanneer je naar de showroom komt, vragen wij je ook het ingevulde retourformulier mee te nemen.
Wanneer ontvang ik mijn geld terug nadat ik iets heb geretourneerd?
Je retourzending wordt uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst verwerkt. Vervolgens wordt het bedrag binnen vier werkdagen na het verwerken van je retourzending op je rekening teruggestort.
Kan ik een bestelling annuleren?
Wanneer wij je bestelling en betaling hebben ontvangen en je bestelling is op voorraad, dan wordt deze in ons volledig geautomatiseerde systeem direct verwerkt. Dit geldt ook voor bestellingen waarbij de gekozen leverdatum pas over een aantal dagen is. Dit betekent dat bestellingen (die op voorraad zijn) niet meer kunnen worden geannuleerd. Bestellingen die niet op voorraad zijn, kunnen wel worden geannuleerd. Neem hiervoor contact op met de helpdesk.
Kan ik een artikel ruilen?
Indien het bestelde artikel niet aan je wensen voldoet, mag je het retourneren. Vervolgens ontvang je het aankoopbedrag terug, mits het retour gestuurde artikel aan onze retourvoorwaarden voldoet. Je kunt vervolgens zelf een nieuwe bestelling plaatsen. Zo blijven het twee gescheiden processen; dit werkt het snelst en is het meest overzichtelijk.
Service & voorwaarden
Ik wil graag contact met de helpdesk, hoe kan ik jullie bereiken?
Indien je een probleem hebt met een levering of je hebt misschien een vraag over een artikel, neem dan contact op met onze helpdesk. Zij hebben veel productkennis en kijken graag met je mee naar een oplossing.
Je kunt ons je probleem of vraag ook mailen. Het is ook fijn als je - ter verduidelijking - meteen een foto meestuurt. Onze helpdesk gaat direct voor je aan de slag en zal de mogelijke oplossingen met je bespreken.
Indien je geen oplossing wilt, maar een artikel gewoon wilt retourneren dan kun je dit volgens de standaard retourprocedure doen.
Je kunt de helpdesk per mail (helpdesk@rietveldlicht.nl) en per telefoon (+31)(0)78-6154415) bereiken. Telefonisch zijn wij van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 uur en 17:00 uur bereikbaar, behalve op nationale feestdagen.
Er staat een ander artikelnummer op de doos dan dat ik besteld heb. Hoe kan dat?
Wanneer je een verkeerd artikel hebt ontvangen, lossen wij dit graag snel voor je op. Wij vragen je contact op te nemen met onze helpdesk zodat wij ervoor kunnen zorgen dat je zo snel mogelijk het juiste, door jou bestelde artikel, ontvangt.
Let er op dat een samengesteld artikel (te herkennen aan een artikelnummer dat begint met een 3) bestaat uit meerdere artikelnummers en dat deze artikelnummers op de dozen staan gedrukt. Op de website en op je factuur kun je nakijken uit welke artikelnummers je bestelde artikel bestaat. Op deze manier kun je controleren of je het juiste artikel hebt ontvangen.
Hoe werkt de laagste prijsgarantie van Rietveld Licht?
Onze laagste prijsgarantie is van toepassing binnen 30 dagen na een aankoop. Wanneer je binnen die termijn dezelfde lamp elders goedkoper vindt dan storten wij het prijsverschil op je rekening terug. Houd er daarbij rekening mee dat het artikel bij de andere aanbieder op voorraad moet zijn en houd rekening met eventuele verzendkosten of andere toeslagen. Nadat je de aankoop bij ons hebt gedaan, nemen wij de laagste prijs-aanvraag in behandeling. Op dat moment controleren we of het daadwerkelijk hetzelfde artikel betreft als het artikel dat wij aanbieden. Wij ontvangen dan graag een link naar het artikel op de website waar de lamp goedkoper te bestellen is.
Verkopen jullie ook cadeaubonnen?
Wij verkopen geen cadeaubonnen.
Kunnen artikelen door jullie bij mij thuis worden gemonteerd?
Wij hebben geen installatieservice om lampen bij je thuis te monteren. Indien je over de montage vragen hebt, kun je contact met ons opnemen.
Kan ik erop vertrouwen dat de prijs van het door mij bestelde artikel niet wordt verhoogd?
Rietveld Licht garandeert je dat de prijs zoals vermeld bij het artikel op de dag van bestelling en zoals vermeld op de factuur niet wordt verhoogd. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor gevolgen van de weergave van foutieve prijzen veroorzaakt door de internetserver of door hackers, computervirussen en andere omstandigheden waarin sprake is van overmacht.
De informatie op jullie website klopt niet.
De informatie op onze website, zoals tips, levertijden, foto's en artikelomschrijvingen, wordt met zorgvuldigheid samengesteld. Wij kunnen echter niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele fouten of onzorgvuldigheden in deze teksten. Uiteraard horen wij het graag indien je een fout op onze website ontdekt.
Showroom
Hebben jullie ook een showroom?
Wij hebben een showroom in Sliedrecht (Leeghwaterstraat 75, 3364AE). Hier kun je bijna al onze artikelen in het echt bekijken en aanschaffen. Per artikel staat op onze website vermeld of het artikel in onze showroom te bezichtigen is en in welk kamernummer je deze vindt.
Wat zijn het adres en de openingstijden van de showroom?
Het adres van onze showroom is:
Leeghwaterstraat 75
3364 AE Sliedrecht
Openingstijden Showroom:
Maandag: gesloten
Dinsdag: 10:00 - 17:00
Woensdag: 10:00 - 17:00
Donderdag: 10:00 - 17:00
Vrijdag: 10:00 - 17:00
Zaterdag: 10:00 - 17:00
Zondag: gesloten
Kan ik contant betalen in de showroom?
In onze showroom kun je alleen pinnen of digitaal betalen (via iDEAL, PayPal of creditcard). We maken gebruik van een zeer modern systeem dat volledig geautomatiseerd is, waardoor contant betalen niet mogelijk is.
Kan ik een bepaald artikel in jullie showroom bekijken en meteen kopen?
Op onze website staat bij ieder artikelnummer aangegeven in welke showroomkamer je het kunt bekijken. Als er bij hoge uitzondering geen showroomkamer staat aangegeven, wil dat zeggen dat dit artikel niet in onze showroom te bezichtigen is.
Wanneer je een artikel in onze showroom hebt bekeken en je wilt het kopen, dan kun je de QR-code op het artikel scannen. Je vindt vervolgens op onze website alle product- en voorraadinformatie. Je kunt het artikel vervolgens in je winkelmandje plaatsen en de order verder afronden. Als het artikel voorradig is, kun je het direct bij ons afhaalmagazijn ophalen en meenemen. Mocht het artikel niet voorradig zijn, dan kun je het kosteloos bij je thuis laten leveren zodra het weer op voorraad is.
Ik heb een mooi meubel/schilderij/accessoire gezien in de showroom, kan ik dit kopen?
De meubels en accessoires in onze showroom zijn niet te koop. Ze worden gebruikt om de juiste sfeerbeelden te creëren ten behoeve van onze verlichting.
Is jullie showroom rolstoelvriendelijk?
Onze showroom is rolstoelvriendelijk. De showroom beschikt over liften en er is een invalidentoilet beschikbaar.
Is er een verschoningsruimte in de showroom in Sliedrecht?
Bij de toiletten in onze showroom is ook ruimte om je kindje te verschonen.
Hoe kan ik betalen in de showroom?
In onze showroom kun je alleen pinnen of digitaal betalen (via iDEAL, PayPal of creditcard). We maken gebruik van een zeer modern systeem dat volledig geautomatiseerd is, waardoor contant betalen niet mogelijk is.
Met een buitenlandse bankpas kun je alleen pinnen als deze het Maestro Logo bevat.
Wij accepteren geen VVV-bonnen.
Kan ik een artikel reserveren in de showroom?
Tijdens de openingstijden van de showroom kun je online een order plaatsen en betalen en kiezen voor 'ophalen in de showroom'. Het artikel wordt dan direct voor je klaargezet bij het afhaalmagazijn in onze showroom.
Mag ik een artikel uit de sale-afdeling of de outletwinkel retourneren of ruilen?
Artikelen gekocht in de sale-afdeling van onze showroom of in onze outletwinkel (Lelystraat 120) zijn uitgezonderd van het herroepingsrecht en kunnen daarom niet geruild of geretourneerd worden. De wettelijke garantie van twee jaar op het technisch naar behoren functioneren van deze artikelen is wel van toepassing.
Technische vragen
Welke dimmer heb ik nodig?
Op de productpagina staat altijd bij een lamp aangegeven of de lamp dimbaar is of niet. Je vindt deze informatie onder de productafbeelding en onderaan bij de specificaties van het artikel. Als de lamp dimbaar is, staat er altijd aangegeven of de dimmer is ingebouwd, mee wordt geleverd of niet. Als de dimmer niet mee wordt geleverd, staat er in de tekst van het artikel met welke dimmer de lamp gedimd kan worden.
Meer weten? Lees dan ons blog item over dimmers: Welke dimmer moet ik kiezen?
Hoe weet ik welke wanddimmer ik thuis heb?
Indien je een mooie dimbare lamp of lichtbron gevonden hebt, wordt er in de omschrijving aangegeven welk type dimmer je hiervoor moet gebruiken. Mocht je thuis al een wanddimmer hebben, dan raden wij je aan voor je aankoop al te controleren of dit het juiste type is. Om dit te controleren, verwijder je de knop en de afdekplaat van de dimmer zodat het technische gedeelte van de dimmer tevoorschijn komt. Op de dimmer staat een letter die staat voor welk lichttype kan worden gedimd. De R is geschikt voor 230 volt halogeen. De letter C voor 230 V halogeen, 12 V halogeen (elektronische trafo's) en dimbare LEDlampen. De L is voor 230V halogeen (spoelentrafo's).
Bij de lampen/lichtbronnen op onze website staat vermeld of de lamp moet worden gedimd met een fase afsnijding- (tronic) of een fase aansnijdingsdimmer.
De dimmer is een fase aansnijdingsdimmer als er R, L op staat. De dimmer is een fase afsnijdingsdimmer (tronic) als er R, C op staat en als er R, L, C op de dimmer staat is het zowel een fase aansnijdings- als afsnijdingsdimmer. De dimmer kiest de juiste stand automatisch en je kunt deze ook zelf instellen.
Hoe werkt een schemerschakelaar?
Een lamp met schemerschakelaar gaat automatisch aan wanneer het donker wordt en gaat automatisch uit wanneer het weer licht wordt. In ons assortiment hebben we ook een lichtbron met schemerschakelaar. Deze lichtsensor zit niet op het armatuur van een lamp, maar op de lichtbron zelf.
Hoe werkt een bewegingsmelder?
Een lamp met een bewegingssensor gaat aan wanneer er beweging wordt gedetecteerd. Na enige tijd (deze is instelbaar) gaat de lamp weer uit. Naast de tijd, is het meestal ook mogelijk om de detectiehoek in te stellen. Een lamp met bewegingssensor wordt vaak toegepast vanwege praktische overwegingen of om inbraak te voorkomen.
Wat is lekstroom?
Het komt wel eens voor dat een LED lamp zachtjes blijft branden nadat hij uitgezet is. Dit gloeien wordt veroorzaakt door 'lekstroom'.
Wat is nou lekstroom? De naam verklapt het natuurlijk al een beetje; hoewel de stroom is uitgeschakeld door middel van een schakelaar/dimmer, lekt er toch een klein beetje stroom. LED lampen hebben maar een zeer kleine spanning nodig om te branden. Wanneer er sprake is van lekstroom, kan dit kleine beetje stroom al voldoende zijn om een LED lamp te laten branden. Lekstroom komt vrij vaak voor, maar werd vroeger helemaal niet opgemerkt. Een ouderwetse gloeilamp of halogeenlamp is tenslotte helemaal niet onder de indruk van zo’n klein beetje stroom. Deze hadden namelijk wel 30, 40 of 60 watt nodig om te branden. Bij een LED lamp is dit al bij 3 watt.
Het zachtjes blijven branden is over het algemeen eenvoudig op te lossen met een tweepolige of dubbelpolige schakelaar. De eenpolige schakelaar wordt dan door een tweepolige of dubbelpolige schakelaar vervangen.
Het is ook mogelijk om een Busch-Jaeger Compensator plaatsen. De Busch-Jaeger compensator wordt parallel over de verlichting geplaatst en 'verbruikt' de lekstroom, zodat deze kleine spanning niet door de lampen gebruikt kan worden en de LED lampen niet zachtjes kunnen branden wanneer de lamp is uitgeschakeld.
Indien een lamp is aangesloten met een snoer en stekker en de LED lampen blijven zachtjes branden na het uitschakelen van de lamp, raden wij aan om de stekker uit het stopcontact te halen, deze 180 graden te draaien en weer in het stopcontact te plaatsen. Over het algemeen is dit de oplossing bij bijvoorbeeld een vloerlamp.
Een lichtbron met E27/E14 fitting werkt niet, wat moet ik doen?
Als een lichtbron met een grote (E27) of kleine fitting (E14) niet brandt, kan het zo zijn dat de lichtbron onvoldoende contact maakt met de fitting van de desbetreffende lamp. Dit is eenvoudig op te lossen: In de fitting van de lamp zitten twee metalen lipjes. Nadat de stroom is uitgeschakeld, kun je door middel van een platte schroevendraaier, beide lipjes voorzichtig iets naar boven buigen. De lipjes maken nu beter contact met de lichtbron en het probleem zou verholpen moeten zijn.
Hoe kan ik de bevestigingsbeugel monteren wanneer deze smaller is dan de centraaldoos?
Wanneer de beugel van de lamp kleiner is dan de centraaldoos, kan deze als volgt bevestigd worden:
1. Haal het deksel van de centraaldoos
2. Boor gaten in het deksel
3. Zet de beugel met bouten en moertjes op het deksel vast
4. Schroef het deksel weer op de centraaldoos.
De beugel zit op die manier stevig vast.
Waarom worden jullie lampen geleverd zonder pluggen en schroeven voor bevestiging aan wand/plafond?
De meeste lampen worden tegenwoordig zonder pluggen en schroeven voor bevestiging aan wand of plafond geleverd. Dit is een bewuste keuze om te stimuleren dat klanten bevestigingsmateriaal gebruiken dat geschikt is voor de wand of plafond bij de klant thuis. Wanneer er bij een artikel pluggen en schroeven meegeleverd worden, zijn die niet voor alle soorten wanden en plafonds even geschikt. Voor optimale veiligheid en levensduur van onze artikelen is het van belang dat er pluggen en schroeven gebruikt die geschikt zijn voor het type wand/plafond bij jou thuis.
Let op dat daarvoor de boormaat gebruikt wordt, die bij de door jou gekochte pluggen wordt aangegeven.
Vragen over verlichting
Wat betekent 'lumen'?
Het aantal lumen geeft de lichtopbrengst van een lamp aan. Bij een hoeveelheid lumen kun je (globaal genomen) het laatste cijfer eraf halen om de vergelijking te maken met de lichtopbrengst van een gloeilamp. Voorbeeld: een lichtopbrengst van 772 lumen komt overeen met een gloeilamp van ongeveer 77 Watt.
Meer weten? Lees dan ons blog item over lumen: Lumen, wat betekent dit nu eigenlijk?
Wat betekent 'kelvin'?
Het aantal kelvin (afgekort als K) geeft de lichtkleur van de lamp aan. Van 1700K t/m 2700K spreken we van warm wit licht. Ook LED verlichting is verkrijgbaar in een warme lichtkleur. Van 3000K t/m 4000K spreken we van koel wit licht. Deze lichtkleur is niet meer warm, maar ook niet te kil. Vanaf 6500K spreken we van daglicht.
Meer weten? Lees dan ons blog item over lichtkleur: Welke lichtkleur moet ik kiezen?
Wat betekent IP-waarde?
Wanneer je een lamp koopt voor in je badkamer, wil je natuurlijk zeker weten dat de lamp tegen vocht beschermd is. Om de 'waterdichtheid' van een lamp aan te geven, wordt de zogenaamde IP-waarde gebruikt. Een IP-waarde bestaat uit twee cijfers, bijvoorbeeld IP65. Het laatste cijfer (de 5) is een indicator voor de waterdichtheid. Een badkamer is verdeeld in vier zones:
Zone 0 - in een bad. Benodigde IP-waarde: IP68. Gebruik laagspanning (12 Volt).
Zone 1 - direct boven een bad of een douchecabine. Benodigde IP-waarde: tenminste IP65.
Zone 2 - een straal van 60 centimeter rondom een bad, douchecabine of wastafel. Benodigde IP waarde: tenminste IP44.
Zone 3 - is de rest van de badkamer. Deze zone hoeft niet aan een IP-waarde te voldoen. Bij lampen die in deze zone gebruikt kunnen worden, staat aangegeven dat ze geschikt zijn voor in de badkamer behalve in zone 1 en 2.
Lampen die in de badkamer gebruikt kunnen worden, zijn gecategoriseerd onder 'badkamerlampen' op onze website.
Aanvullingen:
Zone 1 bevindt zich tot 225 centimeter vanaf de vloer.
De genoemde afmetingen kun je meten vanaf het metaal van de lamp.
Wat is vast ingebouwd LED?
Bij lampen met een vast ingebouwde LED lichtbron zit - zoals de naam al doet vermoeden - de lichtbron vast ingebouwd in het armatuur. Vaak bestaat de lichtbron uit meerdere LEDjes die samen de lichtbron vormen. Het voordeel van vast ingebouwd LED is dat het zeer weinig ruimte inneemt en dus toegepast kan worden in zeer strakke, moderne armaturen. Daarnaast is de verwachte levensduur van ingebouwd LED zeer lang en is LED zeer energiezuinig.
Armaturen met vast ingebouwd LED hebben een driver (transformator) in het armatuur om het Voltage om te zetten van 220-240 Volt naar het benodigde Voltage voor de lichtbron. Deze driver kan - indien nodig - vervangen worden. Als de LED lichtbron zelf defect is en niet meer door de fabrikant te repareren is, is het gehele armatuur daarmee aan het eind van zijn levensduur gekomen.
Kan ik bij jullie terecht voor het maken van een lichtplan?
Wij geven graag advies over verlichting en over onze producten. In onze showroom is altijd een vakbekwaam team aanwezig dat met enthousiasme over verlichting vertelt. Voor een officieel lichtplan adviseren wij contact op te nemen met een (binnenhuis)architect.
Wat is een energielabel?
Een energielabel geeft aan hoe energiezuinig een led lamp is. Op het (nieuwe) energielabel staan categorieën weergegeven van A tot G. Hieraan kun je aflezen hoe zuinig of niet zuinig het product is dat je wilt kopen. Het nieuwe energielabel ziet er iets anders uit dan het oude label, waarop nog de bekende plusjes te zien waren (A+). Tot februari 2023 kun je producten tegenkomen met zowel een oud als nieuw label. Vanaf maart 2023 is het nieuwe label verplicht voor alle lampen. Het nieuwe label herken je aan de QR-code. Die staat niet op het oude label. Het nieuwe energielabel werkt ook een beetje anders dan het oude energielabel. Zo zijn de plusjes achter de A verdwenen en is de manier waarop het energieverbruik van lampen wordt gemeten ook veranderd. Het energieverbruik wordt strenger beoordeeld en de manier om verbruik te berekenen is aangepast zodat het beter aansluit op het gebruik van een lamp in de praktijk. Daarom is het eigenlijk niet mogelijk om het oude label met het nieuwe label te vergelijken. We kunnen niet even terugrekenen zoals in de tijd van de gulden naar de euro en andersom. Wat vroeger A++ was, is nu niet standaard D geworden. Het kan zelfs zo zijn dat de lamp die nu een D scoort, zuiniger is dan de lamp met A++ op het oude label. Maak je geen zorgen als de led lamp die je wilt kopen een F of G op het label heeft. Dit betekent niet dat deze lamp veel verbruikt. Het komt omdat de categorieën zijn veranderd en de manier waarop producten worden getest. Kijk daarom niet alleen naar het label, maar ook naar het verbruik van de led lamp in watt en naar de lichtopbrengst in lumen. Meer weten? Lees onze blog over het nieuwe energielabel.
Waar vind ik de afmetingen van een artikel?
De afmetingen van onze artikelen worden zo zorgvuldig mogelijk op de artikelpagina vermeld. Let op: de aangegeven afmetingen zijn altijd een indicatie en kunnen ze in de praktijk enigszins afwijken van wat op de website vermeld staat. Wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Zaagmaten (de diameter van het zaaggat voor een inbouwspot) worden globaal gemeten en dienen slechts ter indicatie. Wij raden je aan de plafondgaten voor inbouwspots pas te maken wanneer je de bestelde inbouwspots in bezit hebt en zeker weet dat je de spots daadwerkelijk wilt gaan gebruiken.
Worden er een snoer en stekker bij jullie wandlampen geleverd?
Al onze wandlampen en spots worden zonder snoer en stekker voor het stopcontact geleverd, tenzij anders vermeld.
Hoe kan het dat mijn nieuwe lamp afwijkt van eenzelfde lamp die ik eerder heb besteld?
Het is mogelijk dat een artikel enigszins afwijkt van eenzelfde artikel dat eerder bij ons is aangeschaft. Dit komt doordat onze artikelen voortdurend vernieuwd en ontwikkeld worden. Het is mogelijk dat het door jou aangeschafte model in de tussentijd een upgrade heeft ondergaan en daarom iets afwijkt van het eerder aangeschafte exemplaar. Ook wanneer een product onder garantie wordt vervangen, kan het nieuwe product daarom afwijken van het product dat je had. Indien je meerdere exemplaren van een product gekocht hebt, zal alleen het product dat defect is, indien nodig, onder garantie worden vervangen. Het afwijken van het vervangende product kan geen reden zijn om ook je andere exemplaren te vervangen of aan te passen op onze kosten. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele (montage)kosten als gevolg hiervan.
Wat is de ideale hoogte voor een hanglamp boven de eettafel?
De 'ideale' hoogte waarop je een hanglamp boven de eettafel hangt is 75 cm. Dit is uiteraard een richtlijn. Je eigen lengte - en die van eventuele gezinsleden - speelt ook een rol. Als een lamp tussen de 60 cm en 80 cm van het tafelblad hangt, is het goed.
Kan ik nog een gloeilamp of halogeenlamp gebruiken in mijn nieuwe lamp?
Nieuwe lampen hebben fittingen die worden afgestemd op led lampen. Led lampen geven nauwelijks warmte af. De fittingen van nieuwe producten kunnen de warmte van de ouderwetse gloei- of halogeenlamp niet aan. De kans is groot dat de fitting door de warmte zal smelten. Wij adviseren je daarom om altijd een led lamp te gebruiken in onze producten.
Hoe kies ik een lichtbron bij een armatuur?
Wanneer het armatuur van je keuze zonder lichtbronnen wordt geleverd, vind je onder de producttekst en specificaties een kopje 'Geschikte lichtbronnen'. Hier ziet je alle lichtbronnen uit ons assortiment die in het door jou gekozen armatuur gebruikt kunnen worden. Bij iedere lichtbron zie je onder de foto twee staafjes: één voor Kelvin (lichtkleur) en één voor Lumen (lichtsterkte). Dit geeft in één oogopslag een indruk van de lichtkleur en lichtsterkte van de lichtbron. Een laag aantal Kelvin betekent een warmere lichtkleur en een laag aantal Lumen betekent een lagere lichtopbrengst.
Wat kan ik doen tegen hobbels in de snoeren van mijn hanglamp?
Als een hanglamp net uit de doos komt en wordt opgehangen, zitten er vaak nog wat hobbels in het snoer. Dit komt doordat het snoer in de doos opgevouwen/opgerold heeft gezeten. Dit kan worden opgelost door met een doek stevig over het snoer van boven naar beneden te wrijven. Doordat er warmte wordt gegenereerd door de wrijving, verdwijnen de hobbels en komt het snoer mooi recht te hangen. Een föhn gebruiken om de snoeren warm te maken is ook een mogelijkheid. Als de lamp een strijkijzersnoer (stoffen snoer) heeft, kun je hiervoor ook een stijltang gebruiken om het snoer recht te 'stylen'!
Waterdichte lampen voor badkamer of buiten
Welke IP-waarde moet een badkamerlamp hebben?
Wanneer je een lamp koopt voor in de badkamer, wil je natuurlijk zeker weten dat de lamp goed tegen vocht beschermd is. Om de 'waterdichtheid' van een lamp aan te geven, wordt de zogenaamde IP-waarde gebruikt. Een IP-waarde bestaat uit twee cijfers, bijvoorbeeld IP65. Het laatste cijfer (de 5) is een indicator voor de waterdichtheid. Een badkamer is verdeeld in vier IP-zones:
Zone 0 - in een bad. Benodigde IP-waarde: IP68. Gebruik laagspanning (12 Volt).
Zone 1 - direct boven een bad of een douchecabine. Benodigde IP-waarde: tenminste IP65.
Zone 2 - een straal van 60 centimeter rondom een bad, douchecabine of wastafel. Benodigde IP waarde: tenminste IP44.
Zone 3 - is de rest van de badkamer. Deze zone hoeft niet aan een IP-waarde te voldoen. Bij lampen die in deze zone gebruikt kunnen worden, staat aangegeven dat ze geschikt zijn voor in de badkamer behalve in zone 1 en 2.
Lampen die in de badkamer gebruikt kunnen worden, vind je onder het kopje 'badkamerlampen' op onze website.
Aanvullingen:
Zone 1 bevindt zich tot 225 centimeter vanaf de vloer.
De genoemde afmetingen kun je meten vanaf het metaal van de lamp.
Welke IP-waarde moet een buitenlamp hebben?
Wanneer je een lamp koopt voor buiten, wil je natuurlijk zeker weten dat de lamp voldoende waterdicht is. Om de waterdichtheid van een lamp aan te geven, wordt de zogenaamde IP-waarde gebruikt. Een IP-waarde bestaat uit twee cijfers, bijvoorbeeld IP54. Het laatste cijfer (de 4) is een indicator voor de waterdichtheid. Voor buiten gelden de volgende IP-waardes:
- Bij gebruik onder een afdak? Dan dient een lamp een minimale IP-waarde van 23 te hebben.
- Bij gebruik op de buitenmuur? Dan dient de lamp een minimale IP-waarde van 44 te hebben.
- Grondspots dienen een IP-waarde van 67 te hebben.
Lampen die buiten gebruikt kunnen worden, vind je onder het kopje 'buitenverlichting' op onze website.
Hoewel theoretisch gezien een buitenlamp met een afdichtingsklasse IP54 stofdicht is en volgens de norm bestand is tegen vocht, is de praktijk soms anders. Wanneer er sprake is van extreme weersomstandigheden zoals een flinke stortbui of een storm, kan het voorkomen dat er water in de buitenlamp terecht komt. Dit is vrijwel niet te voorkomen. Wij raden in dat geval aan om, wanneer er sprake is geweest van extreme weersomstandigheden, de lamp na te kijken en indien gewenst even open te maken en droog te maken met een droge doek.
Er zit water in mijn buitenlamp, wat nu?
In een buitenlamp kan zich enig condens vormen; dit is geen constructiefout maar normaal bij schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheidsgraad. Hoe beter een buitenlamp waterdicht is gemaakt, des te meer kans er is op enige condensvorming omdat dan de buitenlamp bijna luchtdicht afsluit. Condens treedt namelijk op als de luchtvochtigheid binnenin de lamp anders is dan buiten. Over dit natuurverschijnsel hoef je je geen zorgen te maken.
Hoe onderhoud ik mijn RVS buitenverlichting?
RVS betekent Roestvaststaal en niet - zoals het vaak ten onrechte wordt genoemd - Roest Vrij Staal. Dus alle lampen die van RVS gemaakt zijn, kunnen op den duur vormen van aanslag of roest vertonen. Daarom is het belangrijk om een buitenlamp met een zachte doek en warm water ieder kwartaal schoon te maken. Dit om onzuiverheden zoals zand, vuil, insecten of gras te verwijderen. Als dit op het armatuur blijft zitten, kan er geen zuurstof bij deze punten komen en dit kan vervolgens roest veroorzaken. Als ondanks het regelmatige reinigen roest of aanslag is ontstaan, kun je dit eenvoudig verwijderen met een RVS reiniger, bijvoorbeeld HG snelreiniger RVS.
Hoe onderhoud ik mijn aluminium buitenlamp?
Aluminium wordt veel gebruikt om buitenlampen van te maken, aangezien aluminium goed bestand is tegen water. Als er echter vuil (denk aan stof, uitlaatgassen, vogelpoep et cetera) op het aluminium van de buitenlamp komt, zorgt dit ervoor dat het aluminium als het ware niet meer kan ademen. Het materiaal gaat daardoor oxideren en kan een witte aanslag gaan vertonen. Dit is normaal en kan opgelost worden door het aluminium ieder kwartaal schoon te maken. Je kunt daarvoor het best een zachte doek met schoonmaakazijn gebruiken. Als het armatuur al wat erger vervuild en/of geoxideerd is, kun je ook vloeibaar schuurmiddel (bijvoorbeeld Cif) gebruiken.
Aluminium zal nooit 'doorroesten' en de oxidatie is dus enkel een cosmetisch probleem dat eenvoudig te voorkomen is door het armatuur regelmatig schoon te maken.
Kan ik tegelijkertijd een tijdschakelaar en een schemerschakelaar gebruiken op mijn buitenlampen?
Het gelijktijdig gebruiken van een tijdschakelaar en een schemerschakelaar op een buitenlamp is mogelijk en zelfs erg praktisch. Wanneer er alleen een tijdschakelaar gemonteerd wordt, moet er door de seizoenen heen de inschakeltijd bijgesteld worden. Indien er naast een tijdschakelaar ook een schemerschakelaar gebruikt wordt, is dat bijstellen verleden tijd.
De inschakeltijd op de tijdschakelaar kan het beste ingesteld worden alsof het winter is (bijvoorbeeld 16:00 uur). Tevens wordt de uitschakeltijd ingesteld op bijvoorbeeld 23:30 uur. Worden deze samen met een schemerschakelaar gebruikt? Dan zullen de buitenlampen in de zomer pas inschakelen als het schemerig wordt.
Indien er alleen een schemerschakelaar gebruikt, branden de buitenlampen de hele nacht door. Een tijdschakelaar zorgt ervoor dat ze op de gewenste tijd weer uitgeschakeld worden.